اتعود ديما انك تخلى اي مشكله تقابلك بسيطه وسهله لحد كبير فلما ييجي علينا اي مشكله لازم نسهلها ونخليها في ابسط صورها عشان نقدر نحلها وتتحل بالطريقه السليمه والعقلانيه مش مع اي مشكله نبدء اننا نضخمها وخلاص بدون اي سبب لو اتعودت انك تكبر اي مشكله في حياتك مش هتقدر تحل اي مشكله وتبقا طول حياتك كل الى بتعملو انك بتشتكي وبس انت هنا موجود في الدنيا عشان تغلط مش شخص نازل الدنيا معصوم من الغلط لو نازل معصوم من الغلط يبقا اي لازمتها الدنيا اي لازمتها الابتلاءات مفيش مشكله ملهاش حل مفيش مفيش مشكله هتقف على ماهي عليه مش هتتحرك بعد كدا واوعى تفكر انك لما تبقا في مشكله الحياه كلها هتقف عشانها لا بل بالعكس الدنيا هتفضل ماشيه زي ما هيا والدنيا كذلك مش هتقف عليك خليني ابدء ابسط معاك من المشاكل الى بتقابل الشخص الطبيعي المسلم انو بيحفظ القران وبعدين بينساه تاني بعد ما كان مداوم على حفظه لانه بقا مشغول يا اما في ابتلاءات الدنيا او انو مشغول بالشغل او غيرو او غيرو ولنفترض لاي سببب وبعد كدا رجع قال انو عايز يرجع يحفظ تاني لان الموضوع بقا مضايقه لو على الحفظ انا كنت نزلت قبل كدا مقاله فيها طريقه للحفظ وبعد الحفظ مكتفاش اصبح بيشوف ناس افضل منو في الحفظ او ناس عارفه اكتر منو او غيرو هيبدء بعد كدا يحفظ المواضع المتشابهه في القران بعد كدا ياخد الاجازه وغيره من التطور لو شخص يحب يطور من ذاته انا طبعا قعدت فتره عشان الم موضوع المتشابهات في ورق كدا بحيث يكون منظم وفي نفس الوقت يكون سهل وفي نفس الوقت اي شخص يشوفو ميحسش ان موضوع حفظ القران صعب او انو فيه معضله بس اراد ربنا سبحانه وتعالى ان يكون في شخص فكر نفس تفكيري من فتره ممكن قبلي كمان والهمه الله عزوجل بفعل هذا العمل الجميل لذلك انا هسيبلك العمل الجميل ده هنا بحيث لو حبيت تطور من نفسك اكتر او لو حبيت ان تحفظ بشكل احسن عشان متقولش ان في حاجه صعبه او مستحيله لذلك لما تستفاد من المجهود ده ادعوا لصاحبه عسى الله عزوجل ان يجزيه خيرا من هذا الاحسان والعمل جزاه الله خيرا ان شاء الله يكون هناك من يريد انو يطور من نفسه فيحفظ القران او ان يجعل الله عزوجل هذا العمل سببا في حفظ احد ما كان يفتكر انو الموضوع صعب
من هو هذا الصحابي ؟؟ أرايت لو كنا جميعا اليوم رأينا قريه كل مكان فيها لا نشهد له سوا بالذم وليس بها احد يمدحها اكنت تقرب هذه القريه ولو كان الذم فقط لكان جري بك الفضول الى هناك لتكتشف هل كلام الناس صحيح ام لا ؟ وحين تذهب لتكتشف هذا اذا بك في بادئ طريق دخول هذه القريه تتعرض للاعتداء فيستقبلك من فيها بالاعتداء على مالك وعلى كل شئ تملكه وبعد ذلك ترجع حتى بدون ان تدخل هذه القريه فتصدق ما قاله الناس عنها حتى بدون ان تعرف بقيه اهلها فتصدر حكمك بان اغلب من فيها او ان كل القريه اذا بها قريه فاسقه لا تعرف دينا فاذا رجعت ماذا تظن انك ستقول عن هذه القريه ؟ هل تظن فيه الهدايه ؟ اذا سألك احد هل ستشكر فيها ام ستلقي بالذم عليها فورا ولن تظن فيه الهدايه الا ان هناك اناس لا يفكرون بهذا الشكل فيقولون هداها الله او يقولون انه بالتأكيد ليس كل من فيها مثل من رأينا اذا هناك سؤال اخر هل تظن انه من الممكن ان يأتي يوم وتكون هذه القريه هي التى تدعو الناس الى الهدايه او ان يكون من يقود هذه القريه ويجعلها تهتدي هو شخص واحد فقط لا احد فينا يظن ذلك؟؟؟ اذا هل سمعت بمثل هذا المثال في عهد النبي صلى الله عليه وسلم او
تعليقات
إرسال تعليق